Congres op locatie
Snelheid, Schade en Schuld
Nieuwe inzichten en methodes vanuit de verkeersongevallenanalyse en juridische kaders.

Programma

vrijdag 23 mei 2025

-
Ontvangst, registratie en koffie/thee
-
Opening en welkom door voorzitter EVU-Nederland (Aart Spek)

Introductie dagvoorzitter

Spreker
mr. Nils Jonker, Advocaat - Advocatenkantoor Zuiver Recht
-
Het nieuwe artikel 5a WVW en de impact op verkeersongevallenonderzoek
  • Wanneer is sprake van opzettelijk en in ernstige mate overtreden van de verkeersregels?
  • Om welke verkeersregels gaat het dan precies?
  • Wat moet er meer of anders onderzocht worden om voldoende bewijs te verzamelen?
Spreker
mr. Achilles Damen, Landelijk verkeersofficier en plv. voorzitter CFT - Parket CVOM
-
Letselrisico's en botssnelheden: nieuwe inzichten uit de letselbiomechanica

Over krachtsinwerking op het menselijk lichaam en letselrisico als belangrijk bewijs in uw zaak.

  • Letselrisico’s per vervoerswijze
  • Whiplash risico en Delta-v
  • Hersenletsel en helmeffectiviteit
  • Letsels en fraude
  • Casestudie
-
Terugkoppeling door de dagvoorzitter
-
Pauze
-
Voertuigdata als bewijslast in verzekeringsrecht
  • Fraude
  • Onware opgave van omstandigheden
  • Roekeloos rijgedrag
  • Event Data Recorder (EDR)
Spreker
ing. Joos Spätjens, P-CVD B.V. (Post-Crash Voertuig Diagnose)
-
Causaliteit en Vermijdbaarheid: Snelheid als kritische factor

“Ja, ik heb te hard gereden. Maar bij 50 km/u was het net zo goed gebeurd.” Wat maakt “vermijdbaarheid” zo ingewikkeld en kan het simpeler?

  • De wat als-benadering: het “normatief scenario” versus de werkelijkheid
  • Remmen of doorrijden?
  • Is een vermijdbaarheidsanalyse eigenlijk wel nodig?
  • De statistische benadering: alles op een hoop
Spreker
ir. Aart Spek, Forensisch Onderzoeker - Nederlands Forensisch Instituut
-
Terugkoppeling door de dagvoorzitter
-
Lunch en Proef buiten ADAS (Advanced driver-assistance systeem)

(auto tegen dummy)
o.l.v. Jan Nieuwelink (Docent forensische opsporing, Politieacademie)

-
Forensisch voertuigonderzoek en ADAS (Advanced driver Assistance Systems)

(ADAS-) technologie moet de bestuurder ondersteunen voor meer verkeersveiligheid.
Maar, soms worden we bij het forensisch onderzoek verrast met grote gevolgen voor het onderzoeksresultaat.

Spreker
Jan Nieuwelink, Docent forensische opsporing verkeer - Politieacademie
-
Fatbike ongevallen met voetgangers

Invloed van botssnelheid en gewicht op het letselrisico van kwetsbare verkeersdeelnemers

  • Crashsimulatie
  • Fatbike casestudie
  • Letselrisico kwetsbare verkeersdeelnemers
Spreker
ir. Frank Schoenmakers, Frank Schoenmakers
-
Snelheid ontleed: De kracht van video-analyse
  • Voorwaarden aan videobeelden
  • 3D-reconstructie
  • Snelheidbepaling
  • Videobeelden validatie
Spreker
Willem Baan Hofman, Verkeersongevallenanalist - Baan Hofman Ongevallenanalyse
-
Terugkoppeling door de dagvoorzitter
-
Pauze
-
Uitdagingen Verkeersaansprakelijkheid anno 2025

Het verkeer is in beweging, net als het verkeersrecht. ‘Nieuwe’ elektrische voertuigen, zoals e-steps en e-bikes stellen het aansprakelijkheidsrecht voor uitdagingen. De Wegenverkeerswet dateert van 1994 en is sindsdien talloze keren aangepast. Maar hoe houdbaar is dat nog in het huidige verkeersbeeld? De Fatbike zet die discussie op scherp. Moeten daarvoor aparte (verkeers)regels komen? En wat zijn dan de consequenties voor het aansprakelijkheidsrecht?
In zijn bijdrage bespreekt Nils Jonker de juridische uitdagingen van het verkeersaansprakelijkheidsrecht anno 2025. Van Fatbike-discussie tot een Haage step die het systeem op scherp zet.

Spreker
mr. Nils Jonker, Advocaat - Advocatenkantoor Zuiver Recht
-
Van snelheid tot veiligheid: een blik op EuroNCAP en voertuigveiligheidsinnovaties
Spreker
ir. Richard Schram, Technical Director - Euro NCAP
Terugkoppeling en afsluiting door de dagvoorzitter

Napraten tijdens de borrel

Spreker
mr. Nils Jonker, Advocaat - Advocatenkantoor Zuiver Recht